Zasady Diety

Schudnij skutecznie już Teraz!

  • __POLECAM:__

    Książka ujawniająca działanie psychiki mężczyzny. Poznasz go, zrozumiesz go, staniesz się dzięki niej lepsza i stworzysz harmonijny związek, bez stresu, który jak wiesz jest wrogiem odchudzania. Warto się z nią zapoznać!

  • Bardzo dobra książka, jedna z najlepszych jakie przeczytałem. Kliknij w zdjęcie i zapoznaj się ze szczegółami...

  • Jeżeli stosujesz suplementy lub masz zamiar jakiś zakupić, to ta publikacja jest dla Ciebie. Warto się z nią zaznajomić, by dokonywać mądrych zakupów.

  • Bardzo interesująca książka, objaśniająca tematykę anatomii, zdrowego odżywiania i odchudzania. Autor w bardzo prosty sposób przedstawia wiele procesów zachodzących w naszym ciele.

  • Druga cześć polecanej wyżej książki, razem tworzą całość. Pozycje te powinny się znaleźć w prywatnej biblioteczce każdej osoby dbającej o swoje zdrowie i figurę.

Zasada Diety nr 17. Pierwszy Posiłek – Śniadanie

Posted by Darek Miko w dniu Wrzesień 17, 2010

Śniadanie jest kwestią sporną, jedni mówią, że jest zbędne, gdyż nie powinno się z rana obciążać systemu trawiennego, gdy nie jest gotowy na pokarm. Inni twierdzą, żejest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, zapewniający energię na cały dzień. Ja jestem gdzieś pośrodku i uważam (że częściowo jedni i drudzy mają rację), że śniadanie jest ważne zarówno, gdy zależy nam na zdrowiu czy na odchudzaniu (czy to i to), ale nie należy go za wszelką cenę zjadać rano wtedy, gdy nie jesteśmy jeszcze głodni.

Sądzę, że najkorzystniej będzie zrobić następująco. Wstając rano należy w pierwszej kolejności się napić, co pobudza żołądek do pracy i pomaga oczyścić organizm, to niepodległa żadnych wątpliwości. Następnie, w zależności czy wstajemy wcześnie rano, czy normalnie koło 8 lub 9, to jemy dopiero, gdy odczuwamy łaknienie. Jeżeli przed pójściem do pracy z rana, nie jesteśmy głodni to nie należy jeść na siłę, można sobie odpuścić i dopiero zjeść w pracy. Można także w takim przypadku około 30 minut po wypiciu porannej wody, czy herbaty zjeść sobie kilka owoców, które można potraktować jako sok, gdy nie jesteśmy w stanie nic przełknąć. Jestem właśnie zwolennikiem takiego postępowania, aby nie wychodzić z domu na czczo.

Owoce są lekkostrawne, nieobciążaną zbytnio układu trawiennego i stanowią świetne źródło energii oraz cennych witamin i minerałów, dlatego gdy rano nie mamy ochoty na pełny posiłek, to najlepiej będzie zjeść właśnie trochę owoców (można z niewielką ilością nasion) lub właśnie koktajl, gdyż forma w jakiej będzie on przygotowany, (wstępne rozdrobnienie), ułatwia trawienie i jest traktowany jako płnyn. Następnie np. w pracy zjeść już normalny posiłek, gdy zrobimy się głodni.

Śniadanie bardzo dobrze rozkręca nasz metabolizm na cały dzień, ale nie należy obciążać własnego systemu trawiennego, posiłkiem bogatym w węglowodany i białka, kiedy nie jest on przygotowany na przyjmowanie pokarmu, jego trawienie i wchłanianie, (nie odczuwamy łaknienia). Wtedy bardzo go przeciążamy, co nie jest zbyt dobre także dla wątroby. Dlatego, należy pogodzić jedno z drugim i starać się zjeść rano choćby te kilka owoców, jeżeli jesteśmy w stanie. Co prawda nie wpływają one tak zasadniczo na metabolizm jak produkty białkowe, ale już lepiej robić tak, co idzie w parze z naszą naturą i sprzyja zdrowiu, niż zjadać posiłek w nie odpowiednim momencie, co może wpłynie bardziej na nasz metabolizm, przynajmniej teoretycznie, ale za to, kosztem pogorszenia zdrowia.

Posiłek taki zjedzony wbrew odczuciu łaknienia, mocno obciąża wspomnianą już wątrobę, żołądek i cały układ trawienny. Pokarm nie będzie odpowiednio strawiony i wchłonięty, co może niekorzystnie wpłynąć na nasze samopoczucie i zdrowie, nie wspominając o zmarnowanej porcji białka, z której przy dobrych okolicznościach przyswoi się kilkanaście lub kilkadziesiąt procent, a resztę wydalimy. Co nie jest już takie korzystne dla naszego metabolizmu.

Jak już wspominałem niejednokrotnie to wszystko zależy od bardzo wielu czynników, jak zapotrzebowanie kaloryczne, cel diety, pory wstawania, pora posiłku, indywidualne predyspozycje, kondycja układu trawiennego, tempa metabolizmu, kolejność zjadanych pokarmów, nastawienie psychiczne, aktywność fizyczna i wiele innych.

Jeżeli już zdecydujesz się na zjedzenie czegokolwiek wcześnie rano, na krótko po przebudzeniu, (wbrew odczuciu głodu, czego nie polecam), to pamiętaj o bardzo dokładnym przeżuwaniu, kolejności zjadania składników, nie popijaniu posiłku, koncentracji na jedzeniu i by zapewnić żołądkowi następnie optymalne warunki do trawienie, czyli nie wykonywać w krótkim czasie żadnej wyczerpującej aktywności fizycznej.

To wszystko Twój wybór, więc przemyśl to sobie dokładnie. W między czasie podam Ci przykładowo wyglądający poranek. A więc, wstajesz o godzinie 7:00. O 7:10 wypijasz wodę (ewentualnie ze świeżym sokiem cytrynowym i miodem), następnie warto pójść się wypróżnić. Potem w zależności czy jesteśmy głodni czy nie to powiedzmy, że ok. godziny 8:00 zjedz 200 – 300g owoców. A gdy poczujesz głód to zjedz planowany posiłek. Może ten przykład będzie także właściwy dla Ciebie, ale niekoniecznie. Może z rana będziesz odczuwała naturalne łaknienie i będziesz w stanie normalnie zjeść posiłek. Jeżeli tak będzie to mimo to pamiętaj, aby był on jak najbardziej lekkostrawny, niewielki i dokładnie przegryziony.

Poniżej podam kilka przykładów śniadań:

  1. Bułka razowa polana niewielką ilością oliwy (bardzo smaczne), liść sałaty i pomidor, do tego kilka jajek gotowanych na miękko.
  2. Zupa owsiana na wodzie, z bakaliami, np. rodzynki, morele suszone, sezam, nasiona słonecznika, wiórki kokosowe, orzechy.
  3. Kilka owoców, krótko po nich np. 50g orzechów.
  4. Bułka pełnoziarnista, z masłem i papryką, do tego porcja fileta z kurczaka gotowana.
  5. Koktajl owocowy, z nasionami, zmiksowany w blenderze.
  6. Ewentualnie omlet mojego przepisu.

Wielkość porcji i proporcje poszczególnych składników, dobrze dostosować do własnych potrzeb, możliwości i celu diety. Powyższe niektóre posiłki, można zjeść np. 1 godzinę po wspomnianej porcji owoców lub jako pierwszy posiłek, jeżeli chcemy i jesteśmy w stanie.

Należy pamiętać, aby nie zjadać nie tylko śniadań wbrew odczuciu głodu, ale także wszystkich pozostałych posiłków. Śniadanie jest dosyć istotne, ale nie bardzo ważne, dlatego warto coś z rana zjeść do godziny/dwóch, ale nic na siłę. Jeżeli nie jesteś w stanie nic przegryźć, to przynajmniej po wcześniejszym wypiciu wody czy herbaty, zjedz te wspomniane kilka owoców, które defakto można potraktować, jako płyny, gdyż zawierają sporo wody.

Pamiętaj, że zdrowe odżywianie sprzyja długiemu zdrowiu, a tu nie chodzi jedynie o rodzaj zjadanego pokarmu, ale także jego ilość i pory posiłków. Tak, więc pamiętaj, aby każdy posiłek był lekkostrawny, nie objadaj się i zjadaj go dopiero, gdy odczuwasz głów, co przeważnie następuje, (gdy jest niewielki i lekkostrawny, w zależności od proporcji b/w/t), gdzieś między 2 – 4 godzinami.

Wszystko to wpływa na stan naszego zdrowia, osiągnięciu prawidłowej wagi, a także sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu układu trawiennego, co jest bardzo istotne, gdyż pośrednio i bezpośrednio wpływa na przyswajanie, czyli korzyści płynące ze zjadanego pokarmu.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s