Zasady Diety

Schudnij skutecznie już Teraz!

  • __POLECAM:__

    Książka ujawniająca działanie psychiki mężczyzny. Poznasz go, zrozumiesz go, staniesz się dzięki niej lepsza i stworzysz harmonijny związek, bez stresu, który jak wiesz jest wrogiem odchudzania. Warto się z nią zapoznać!

  • Bardzo dobra książka, jedna z najlepszych jakie przeczytałem. Kliknij w zdjęcie i zapoznaj się ze szczegółami...

  • Jeżeli stosujesz suplementy lub masz zamiar jakiś zakupić, to ta publikacja jest dla Ciebie. Warto się z nią zaznajomić, by dokonywać mądrych zakupów.

  • Bardzo interesująca książka, objaśniająca tematykę anatomii, zdrowego odżywiania i odchudzania. Autor w bardzo prosty sposób przedstawia wiele procesów zachodzących w naszym ciele.

  • Druga cześć polecanej wyżej książki, razem tworzą całość. Pozycje te powinny się znaleźć w prywatnej biblioteczce każdej osoby dbającej o swoje zdrowie i figurę.

Warzywa – Bardzo Ważny Element Naszej Diety

Posted by Darek Miko w dniu Wrzesień 3, 2010

Warzywa, są bardzo ważnym składnikiem, każdej zdrowej, zrównoważonej i odpowiednio zbilansowanej diety, dlatego tak istotnym jest włączenie ich w odpowiedniej ilości do naszego menu. W dzisiejszych czasach, warzywa są „hodowane”, wyłącznie dla ich wielkości i liczebności, przy czym nie zwraca się uwagi na ich skład mineralny, poprzez uprawianie ich głównie na nawozach sztucznych (głównie NPK – azot, fosfor i potas), co przyczynia się do min. wyjałowienia gleby, a gdzie reszta minerałów?. Warzywa dostępne w sklepach, są obecnie nawet kilkadziesiąt % mniej bogate w składniki mineralne i witaminy, oczywistym, więc jest, że w takim przypadku należy zjadać ich znacznie więcej, ażeby dostarczyć odpowiednią ilość składników odżywczych. Niektóre warzywa zawierają tylko 10% wartości, którą miały jeszcze przed kilkudziesięcioma laty, co oznacza, że trzeba zjeść, np. 10kg warzyw żeby dostarczyć tyle składników, co wcześniej jedząc 1 – 2kg.

Wiedząc o tym fakcie, większości z Was może przyjść na myśl suplementacja i słusznie, bo to właściwy sposób na uzupełnienie niekompletnej, w składniki odżywcze diety, mimo dość sporych porcji zjadania owoców i warzyw.

W tym wpisie, skupie się natomiast na maksymalnym wykorzystaniu potencjału warzyw, gdyż większości ludzi nie będzie „stać”, lub będzie im „szkoda” wydania pieniędzy na dobre naturalne preparaty witaminowo – mineralne, (a naprawdę warto!). W tym przypadku, aby skutecznie uzupełnić wszelkie nasze potrzeby na składniki mineralne i witaminy, należy naprawdę sporo zjeść produktów pochodzenia roślinnego, na co nie wszyscy także mogą sobie pozwolić.

Ja osobiście zjadam naprawdę sporo warzyw, norma to 250g do większości posiłków, owoce także uwielbiam. Wiele się słyszy o tym, żeby za wszelką cenę zjadać warzywa w postaci surowej, jest w tym sporo prawdy, ale tak nie do końca. W dzisiejszych czasach, ludzie mają swoje układy trawienne w strasznym stanie, zwłaszcza jelita, co skutkuje min. gorszym wchłanianiem. Dzieje się tak, gdyż nie przykłada się większej uwagi do naszego menu i zjada się w większości produkty zakwaszające, ciężkostrawne. Diety takich ludzi są ubogie w warzywa, a więc także w błonnik, zjada się pokarmy mieszając je, (nie przykładając uwagi do odpowiedniej kolejności ich spożywania) itp. często w takich przypadkach występują problemy trawienne, zaparcia, biegunki. Wszystko to powoduje pogorszenie się funkcjonowania całego układu trawiennego, począwszy od żołądka, a kończąc na jelitach.

W takim przypadku jedząc surowe warzywa, mimo tego, że bardzo dokładnie je pogryziemy, mogą nie zostać do końca strawione, przez co ich przyswajalność jest nie do końca prawidłowa. Dlatego komponując swój jadłospis, należy zamieścić w nim warzywa zarówno w postaci surowej, jak i lekko podgotowanej, (najlepiej na parze – blanszowane), przez zaledwie kilka minut. Warzywa przygotowane w taki sposób, mają niewielkie straty wartości odżywczych (w porównaniu do innych form obróbki termicznej), a za to ich strawność i przyswajalność ich składników, jest o wiele większa oraz pozbawiane są, przez to także wielu szkodliwych związków, jak np. azotany pochodzących z nawozów.

Więc jak widać powyżej wydawać by się mogło, że warzywa blanszowane, są dużo zdrowsze i bezpieczniejsze, w sumie to tak to się kształtuje, ale nie do końca. Dużą rolę tutaj odgrywa źródło warzyw, bo jeżeli zakupimy je w supermarkecie, to rzeczywiście lepiej jest je blanszować lub wycisnąć z nich sok, natomiast, jeżeli mamy dostęp do żywności ekologicznej, to wówczas blanszowanie także będzie dobrym sposobem, ale można także bez obaw spożywać warzywa w postaci surowej, gdyż nie zawierają (przynajmniej nie powinny), szkodliwych związków. Nikogo nie nakłaniam do rezygnowania ze spożywania surowych warzyw z supermarketu, gdyż ciężko sprawdzić/wyczuć czy są zanieczyszczone czy nie, (chociaż np. w przypadku marchwi, łatwo wyczuć, przynajmniej częściowo, poprzez smak), ale faktycznie lepszym wyjściem będzie blanszowanie ich, co jak już wspominałem wyżej jest wskazane dla osób z problemami trawiennymi.

Wybór należy do Ciebie, jeżeli nie zamierzasz się suplementować, jedynym wyjściem jest jedzenie sporej ilości warzyw, owoców i różnego rodzaju produktów pochodzenia roślinnego, aby starać się dostarczyć odpowiednie ilości składników odżywczych, w tym witamin i biopierwiastków, chociaż i to nie gwarantuje, że dostarczymy potrzebne ilości tych składników. Jak już wspominałem, najkorzystniej będzie je blanszować oraz, w zależności od ich pochodzenie, spożywać w postaci surowej. Co prawda nic nie zastąpi smacznej surówki, którą oczywiście należy jeść przy każdej okazji, ale o blanszowaniu także należy pamiętać, aby zachować urozmaicenie w rodzaju spożywanych warzyw, jedząc takie, których nie można jeść na surowo.

Jeszcze jedna ważna kwestia, jedząc warzywa czy to surowe czy gotowane, należy pamiętać, że zawsze należy je zjadać w towarzystwie tłuszczy, które sprzyjają lepszemu ich trawieniu i są pomocne we wchłanianiu witamin rozpuszczalnych właśnie, w tłuszczach.

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, powiem tyle, że tworząc swoją dietę postaraj się zachować równowagę pomiędzy warzywami surowymi, a blanszowanymi. Oczywistym jest, że nie będziemy blanszować pomidorów, czy sałaty, ale jak najbardziej można marchew, szpinak, czy fasolkę zieloną. Tak skomponowana dieta, powinna przynajmniej częściowo dostarczyć potrzebnych składników odżywczych. Piszę częściowo, gdyż w dzisiejszych czasach niczego nie można być pewnym, także składu warzyw, dlatego należy brać poprawkę odnośnie zawartości witamin i minerałów, sugerując się jakimiś tabelami, gdyż realia są zupełnie inne i należy z całą odpowiedzialnością mieć to na uwadze.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s